Temat numeru
Szkoła języków obcych
Wydarzenia
Turystyka językowa
Publikacje
Opinie
Porady
Oblicza języka
Ludzie i języki
Enjoy & Learn
Rozmaitości

 

 

O firmie

Nauka języków obcych

Turystyka językowa

Centrum konferencyjne

Księgarnia językowa

Wydawnictwo
 
 

 
Warsztat filologa


Muzyka na lekcjach angielskiego
Słuchanie ze zrozumieniem

Jedną z najbardziej znanych form wprowadzania elementów muzyki podczas lekcji języka angielskiego jest analizowanie z uczniami tekstów o wybranych artystach, wokalistach, zespołach itp. Powiedzmy sobie szczerze: nasi uczniowie mogą się czuć trochę znudzeni dyskutowaniem o tekstach dotyczących środowiska naturalnego, zdrowia itp. A właśnie takie artykuły najczęściej możemy znaleźć w podręcznikach do nauki języka angielskiego.

Oczywiście nie próbuję w ten sposób przekonywać wszystkich lektorów do natychmiastowego porzucenia ich. Wszyscy jesteśmy przecież zobligowani przez różnorodne pro-gramy nauczania i zestawy tematów obo-wiązkowych do ich realizacji. Poza tym nasi uczniowie muszą mieć je opanowane przed przystąpieniem do egzaminów maturalnych czy też innych. Jednak uważam, że lekcje języka angielskiego mogą zostać wzbogacone oryginalnymi tekstami o ulubionych zespołach nastolatków czy wykonawcach. Artykuły te można pozyskać z różnych źródeł, a przede wszystkim z czasopism i internetu. Można też sięgnąć po niektóre publikacje Wydawnictwa FELBERG z serii „Felberg Real Life Stories”, które zawierają aktualne tzw. short biographies. W serii tej ukazały się dotychczas cztery krótkie biografie opisujące życie i karierę takich gwiazd światowej sceny muzycznej jak: Sting, Jennifer Lopez, Ricky Martin oraz Britney Spears. Dodatkowo każda z powyższych propozycji – oprócz oryginalnego tekstu w języku angielskim – zawiera na końcu słowniczek trudniejszych wyrazów oraz krótki zestaw ćwiczeń wraz z kluczem.

Dlaczego zatem nie wykorzystać cze-goś, co jest już przygotowane z myślą o nas – lektorach, jak również o naszych słuchaczach? Jestem przeświadczony, że w konsekwencji uczniowie będę bardziej skłonni i zarazem chętni do czytania o swo-ich idolach niż o badaniach kosmosu czy zbrodni i karze. Przecież zapytani o swoje zainteresowania, najczęściej odpowiedają, że ich hobby jest muzyka. Przygotowanie i przeanalizowanie takich właśnie tekstów ze słuchaczami będzie zatem zgodne z ich upodobaniami, a nam, nauczycielom języka angielskiego, nie nastręczy żadnych dodatkowych problemów.

Innym bardzo praktycznym i jednocześnie przyjemnym typem ćwiczenia związanym z muzyką jest analizowanie tekstów piosenek. Również i te mogą zostać pozyskane z internetu lub z książeczek dołączanych do płyt lub kaset. Co więcej, analizując tekst o wybranym artyście, można przecież dodać jego sztandarowy utwór i w rezultacie uczniowie zapoznają się nie tylko z artystą, lecz także z muzyką, jaką wykonuje. W ten sposób rozwijamy dwie umiejętności językowe – czytanie ze zrozumieniem i słuchanie ze zrozumieniem. Techniki pracy z tekstami piosenek także mogą być różnorodne: uzupełnianie pojedynczych wyrazów, całych linijek tekstu, układanie w kolejności wersów i całych zwrotek. Ćwiczenia tego typu można znaleźć m.in. w Teacher’s Book do serii „Felberg Real Life Stories”.

Istnieje jednak pewne ryzyko związane z tą techniką. Wysłuchawszy piosenki i wykonawszy ćwiczenia do tekstu, uczniowie będą niewątpliwie wymagać od nas jego tłumaczenia. Dlatego też musimy być przygotowani na spełnienie ich oczekiwań i wyjaśnienie np., dlaczego pojawia się taka, a nie inna forma niezgodna z nauczanymi przez nas zasadami gramatycznymi. Trzeba wziąć pod uwagę to, że język tekstów piosenek wykorzystuje wiele zwrotów potocznych i ignoruje normy poprawności gramatycznej, aby piosenka utrzymała właściwy rytm i zachowała odpowiednią liczbę sylab w danym wersie. Tak więc, kiedy już zabezpieczymy się przed tego typu pułapkami czyhającymi na nas, lekcje z wykorzystaniem tekstów piosenek mogą okazać się nie tylko przyjemne dla naszych słuchaczy, lecz także bardzo kształcące.

Quiz muzyczny to kolejna forma wprowadzania elementów muzyki podczas lekcji języka angielskiego. Słuchaczy zawsze interesują preferencje muzyczne ich lektorów. Pewnego razu postanowiłem nagrać 35 fragmentów moich ulubionych, współczesnych piosenek w języku angielskim. Każdy z fragmentów trwał ok. 1-1,5 minuty. Zadaniem uczniów było odgadnięcie wykonawców i tytułów piosenek, a w ramach pracy w grupach musieli napisać dialog na dowolny temat, ale z wykorzystaniem jak największej liczby tytułów w ich oryginalnej formie. Myślę, że mogę po raz kolejny stwierdzić, że udało mi się połączyć przyjemne z pożytecznym.

Sławomir Wandycz

 


 
 Pozostałe artykuły:

Ucz się z bohaterami serialu Przyjaciele

Edukacja językowa maluchów

Projekty, projekty...

Językowe koszmary znad Tamizy

Rolmopsy w amforze, czyli kłopot z @

więcej...



Powrót na góręDrukuj artykułWyślij artykuł