Temat numeru
Szkoła języków obcych
Wydarzenia
Turystyka językowa
Publikacje
Porady
Oblicza języka
Warsztat filologa
Ludzie i języki
Enjoy & Learn
Rozmaitości

 

 

O firmie

Nauka języków obcych

Turystyka językowa

Centrum konferencyjne

Księgarnia językowa

Wydawnictwo
 
 

 
Opinie


ZAJĘCIA BEZ STRESU
Półkule i półautonomia

Od kilku lat prowadzę kursy językowe z dorosłymi i zawsze na początku słyszę podobne narzekania: – Boję się mówić, na pewno popełnię jakiś błąd, ośmieszę się w oczach innych. Te obawy, nacisk na poprawne wysławianie się, wysiłek prowadzą do stresu i utrudniają w dużej mierze uczenie się. Aby poprawić atmosferę podczas zajęć i zachęcić słuchaczy do nauki, jak też by uczynić zajęcia bezstresowymi, postanowiłam wprowadzić elementy metod alternatywnych, takich jak sugestopedia czy metoda półautonomii.

W mojej pracy najważniejsze punkty to: nauka w bezstresowej atmosferze, nauczyciel partnerem i doradcą, wykorzystanie w procesie nauczania i uczenia rozumu, emocji i ciała, połączenie dwóch półkul mózgowych – lewej odpowiedzialnej za logikę, język, mówienie i pisanie z prawą półkulą odpowiedzialną za obraz, rytm, intuicję i kreatywność.

Zrezygnowałam również z natychmiastowego poprawiania. Błędy niezakłócające komunikacji to błędy dające się eliminować w trakcie procesu uczenia. Bo to przecież komunikacja jest jednym z najważniejszych celów uczenia się języka obcego. Nie można też zapomnieć o roli obrazu, który jest doskonałym impulsem do skojarzeń, daje możliwości wyrażania swojego zdania.

Korzystne efekty przynoszą również gry polegające na rywalizacji. Motywują one uczących i przynoszą dużo radości.Zauważyłam, iż słuchacze lubią decydować o przebiegu zajęć, dlatego powinniśmy im to umożliwiać, proponując nie jedną, lecz kilka możliwości form pracy. Ważne, aby im samym pozwolić zdecydować, z którym zadaniem mają w danym momencie ochotę się zmierzyć i w jaki sposób pracować. Bardzo dobrze jest także często zmieniać metody zajęć. Układanie dialogów (wcielanie się w konkretne role), pisanie, słuchanie powinno być przeplatane ćwiczeniami odprężającymi – piosenką, wierszem czy wesołą historyjką. Podobnie należy czynić z formami pracy – praca samodzielna, w parach, w grupach podwyższają w dużej mierze wydajność i efektywność pracy. Po takich zajęciach słuchacze chętniej odrobią zadania domowe.

Przezwyciężając wszystkie strachy i obawy słuchaczy, stale będziemy natrafiać na różnorakie bariery, ot np. testy i sprawdziany. One cały czas wywołują negatywne uczucia. Na to także jest rada. Doskonałą formą sprawdzenia wiadomości są „stacje”. Wymagają one od nauczyciela dużego nakładu pracy, jednak efekty mówią same za siebie. Wyobraźmy sobie, jak to pozytywnie nastawiony słuchacz wędruje od stacji do stacji (stacje to ławki, na których leżą zadania), sam wybierając te, które chce rozwiązać. w taki sposób możemy sprawdzić wszystkie sprawności językowe. Stacją może być magnetofon z tekstem i odpowiednimi zadaniami, jak też nauczyciel prowadzący ze słuchaczem swobodny dialog na konkretny temat. Wszystkie rozwiązania zapisywane są przez słuchacza na specjalnej karcie, którą oddaje nauczycielowi po skończonych zajęciach. Formę tego sprawdzianu polecam jako przygotowanie do testu trymestralnego lub jako sam test.

Wymienione metody przynoszą bardzo dobre efekty. Słuchacze pozbywają się zahamowań, wprawdzie zdarza się im popełniać błędy, ale nie wstydzą się tego. Moim zadaniem jest nie tylko nauczanie języka obcego, ale również umożliwienie spędzenia półtoragodzinnych zajęć w sympatycznej i rodzinnej atmosferze. Po zajęciach słuchacz powinien być przepełniony pozytywną energią, wiedzą i chęcią do dalszej nauki.

Małgorzata Kumiszcze
filia FELBERG w Toruniu
 

 Pozostałe artykuły:

Jak osiągnąć sukces?

Surowy autorytet czy dobry kumpel?

Kiedy zacząć naukę

Alicia Hovinga

Lekcje z nejtiwem

więcej...



Powrót na góręDrukuj artykułWyślij artykuł