Szkoła języków obcych
Wydarzenia
Turystyka językowa
Publikacje
Opinie
Porady
Oblicza języka
Warsztat filologa
Ludzie i języki
Enjoy & Learn
Rozmaitości

 

 

O firmie

Nauka języków obcych

Turystyka językowa

Centrum konferencyjne

Księgarnia językowa

Wydawnictwo
 
 

 
Temat numeru


Egzaminy przez całe życie

Wiele osób zna ten sen: jestem już dawno po maturze lub po studiach, a tu okazuje się, że jeszcze raz muszę iść do szkoły i przystąpić do jakiegoś egzaminu. Koszmar? Niestety, nie – to nasza najprawdziwsza rzeczywistość.

Egzaminy towarzyszą nam przez całe życie. Testy kompetencyjne, matura, do niedawna egzaminy wstępne na studia, zaliczenia, obrona, prawo jazdy. Wydawać się może, że po zdobyciu różnych kwalifikacji spoczniemy na laurach i poświęcimy się tylko pracy w charakterze wybitnego specjalisty, zarabiającego niezłe pieniądze. Zawodowa rzeczywistość szybko weryfikuje takie nastawienie. Na dzień dobry potencjalnemu pracodawcy nie wystarczają nasze kwalifikacje. Od takich jak my ma stertę podań. Aby się wyróżnić, zaczynamy myśleć o paru ładnych certyfikatach. A kiedy nasza upragniona firma wreszcie się do nas przekona, zaczyna się kolejny kierat: Szkolenie wstępne. Zaliczenie szkolenia wstępnego. Okresowa ocena pracy. Szkolenie produktowe. Zaliczenie szkolenia. Przeszkolenie na nowym stanowisku. Szkolenie umiejętności sprzedaży. Podnoszenie kwalifikacji. Szkolenie umiejętności miękkich. Specjalistyczne zaoczne studia podyplomowe. I jeszcze może jakieś roczne studium menedżerskie.

Dobrze wybrać

Ma się rozumieć, że egzaminacyjna mania nie ominęła języków obcych. Dla młodych osób stwierdzenie: „Zdałem Firsta” jest dziś powszechnie zrozumiałe. Egzaminy językowe można zacząć zdawać już w wieku kilku lat – i nie poprzestać, będąc nawet na emeryturze. Niektórzy stają się prawdziwymi kolekcjonerami certyfikatów. Czasem zresztą nie ma wyboru, gdyż istnieją certyfikaty ważne jedynie przez kilka lat. Poza tym oprócz egzaminów i certyfikatów z języka ogólnego zawsze są egzaminy specjalistyczne z języka używanego w biznesie, handlu, finansach, rachunkowości, prawie, nauce i technice, wojskowości, marynarce i wielu innych dziedzinach. Można się też przerzucić na kolejne języki.

Czy takie zdawanie ma sens?

Niektórzy zarzucają egzaminom nieżyciowość i brak przełożenia na praktykę. Wydaje się jednak, że takie wrażenie bywa częściej spowodowane niewłaściwym doborem egzaminu. Należy bowiem zawsze decydować się na certyfikat zgodny z naszymi potrzebami – inny będzie dobry dla licealisty, inny przyda się doświadczonemu biznesmenowi. Ogólnie można stwierdzić, że uzyskanie certyfikatu zawsze jest dowodem niezłej znajomości języka. Jeżeli przy tym dobrano właściwy, zgodny z potrzebami egzamin, to wówczas jego zdanie daje pewność, że dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami i poradzimy sobie w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych.

Nie tylko dla licealisty...

Nowa matura wprowadziła pewne zamieszanie, a chwilowo nawet nieco zmniejszyła zainteresowanie certyfikatami językowymi wśród młodzieży licealnej. Po zeszłorocznych doświadczeniach okazuje się jednak, że dobre przygotowanie do egzaminu na odpowiednim poziomie – np. do FCE, CAE lub CPE – jest także gwarancją dobrze zdanej matury. Przystąpienie do samego egzaminu stanowi zresztą doskonały sprawdzian próbny przed maturą. Kto taki egzamin zda wcześnie, ten może ze spokojem koncentrować się na innych przedmiotach. Warto przy tym wiedzieć, że niektóre nowe rodzaje zadań maturalnych bardzo przypominają ćwiczenia, jakie trzeba wykonywać podczas egzaminów językowych – proponuję porównać choćby CPE z nową maturą z języka polskiego. Umiejętności rozwijane w trakcie kursów egzaminacyjnych pozostaną przydatne przez całe życie: logiczne myślenie, precyzja i estetyka wypowiedzi, analiza tekstu, wyciąganie wniosków, argumentowanie, streszczanie głównej myśli, zredagowanie porządnego pisma, napisanie sensownego raportu czy artykułu.

...i dla pracodawcy

Niektóre egzaminy warto szczególnie polecić pracodawcom i działom personalnym lub szkoleniowym w firmach. Egzaminy te są tworzone i przeprowadzane przez organizacje zrzeszające pracodawców, a ich zadaniem jest sprawdzenie umiejętności faktycznie potrzebnych w codziennej pracy. Często pracodawca widzi konieczność wprowadzenia szkoleń językowych w swojej firmie, jednak z pewnym trudem przychodzi mu określenie konkretnych potrzeb oraz wskazanie celu szkolenia. Dobrym rozwiązaniem jest wtedy wybór określonego programu egzaminacyjnego (np. English for Business LCCI), który daje gotowy cel i treści szkoleniowe, sprawdzone w praktyce przez tysiące firm. Taki program zawsze może być uzupełniony o dodatkową zawartość, specyficzną dla danej organizacji.

Nie zapominajmy też, że wiele certyfikatów językowych zalicza lektoraty językowe na wyższych uczelniach. Certyfikaty można także zalecić tym, którzy mają wątpliwości – czy dobrze mnie uczą na tym kursie? Międzynarodowe egzaminy językowe stanowią bowiem najbardziej rzetelny sposób niezależnego sprawdzenia umiejętności językowych.

Poziomy

Większość egzaminów jest przeprowadzana na wielu poziomach zaawansowania. Ze względu na niemal kopernikański przewrót w nauczaniu języków, jaki nastąpił pod wpływem tzw. Common European Framework, czyli Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego Rady Europy, niemal wszystkie egzaminy językowe są przygotowywane pod tym kątem. Nawet te egzaminy, które są jednakowe dla wszystkich poziomów (np. TOEFL®, IELTS), mają dołączane tabele przeliczające zdobyte punkty na A1/A2, B1/B2, C1/C2. Europejskie pomysły skwapliwie podchwytuje Kanada, Australia, Japonia i USA.
Polska nie pozostaje w tyle. Osoby, które nie są obywatelami polskimi, mogą przystąpić do egzaminów organizowanych przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Poza tym nie tracą popularności różnego rodzaju egzaminy resortowe i branżowe, organizowane przez niektóre ministerstwa.

Egzaminy na miarę

Mimo tak szerokiej oferty egzaminacyjnej nie zawsze możliwe jest znalezienie egzaminu, który szybko, sprawnie i rzetelnie sprawdzi umiejętności potrzebne do realizacji danego przedsięwzięcia. Nie stanowi to już jednak problemu. Po sprecyzowaniu potrzeb dobra szkoła językowa jest w stanie w krótkim czasie – nawet w ciągu kilku dni – przygotować, przeprowadzić, sprawdzić, ocenić i zinterpretować nawet bardzo specyficzne egzaminy dla dużej liczby osób. Oto przykładowe realizacje takich potrzeb: angielski w medycynie, stomatologii, rehabilitacji; sprawdzian dla osób ubiegających się o praktyki zagraniczne; duża rekrutacja personelu; niezależne potwierdzenie poziomu znajomości języka. Wszystkie egzaminy potwierdzone są odpowiednim zaświadczeniem oraz zawierają wskazanie poziomu według wspomnianego wyżej Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. Dodajmy jeszcze, że ceny takich usług bywają bardzo konkurencyjne.

Dariusz Kętla
Autor jest dyrektorem
ds. dydaktyczno-programowych
szkoły FELBERG

 

 Pozostałe artykuły:

Powiedzieli nam

Znajomy z kursu

Kadra lektorska pracująca z dorosłymi

Edukacja językowa osób dorosłych

Już na zawsze z nami

więcej...



Powrót na góręDrukuj artykułWyślij artykuł